Auteur Topic: [topic] kookkunst: Pizza di Arno 6 - bakken  (gelezen 385 keer)

14 april 2018, 04:08:19
gelezen 385 keer

beheerder

• Information
  • Senior
  • Forumbeheerder
    • Bekijk profiel

[TOC] Inhoudsopgave

Pizza di Arno

Pizza-oven G3 Ferrari Napoletana

Pizza - bakken

Een pizza wordt afgebakken op een temperatuur van 400 graden celsius. Een gasoven haalt die hoge temperatuur niet. Een houtoven wel, maar niet iedereen kan de gelukkige eigenaar zijn van een houtoven in een keuken op een flat 3 hoog.

De Italianen hebben ingenieuze apparaten bedacht waarmee alsnog thuis - ook op een flatje op de 12de verdieping - veilig en snel pizza's kunnen worden afgebakken. Italianen hebben tevens iets met design en dat laatste mag gerust een understatement heten.

Mijn keuze is gevallen op de G3 Ferrari 'Napoletana'.

Mijn rode Ferrari
In mei 2015 heb ik mijn rode Ferrari gekocht bij keukenspeciaalzaak Zus en Zo in de Houtstraat te Nijmegen. Ook kocht ik er direct een mooie pizzaschep met houten steel en aluminiumblad bij, van amerikaanse makelij. Dat kostte bij elkaar tegen de 200,- euro en dat kon ik toen betalen van mijn vakantiegeld.

Dit elektrische apparaat heeft een temperatuurregeling, een timer met belletje en een bodem van natuursteen. Die natuursteen zorgt er voor dat er stoom kan ontstaan tijdens het koken. Een pizza wordt zowel ander de onderkant als aan de bovenkant verhit door elektrische verwarmingselementen. Stoom kan ontsnappen door de kleine gaatjes aan de rand van de deksel.

De prijs van deze oven wordt voornamelijk bepaald door de kosten van die natuurstenen ovenplaat. In de loop der tijd zal die ovenplaat steeds donkerder kleuren maar dat is juist zeer goed. Het wordt door de fabrikant afgeraden om de natuurstenen ovenplaat schoon te maken.

Theorie en praktijk
De grote truc van het bakken van een pizza zit hem in het laten ontstaan van stoom in de ovenruimte. Het water in het deeg wordt zodanig verhit dat in korte tijd stoom onstaat die de bodem gaar doet maken en het beleg doet verhitten maar ook weer zodanig dat de vitaminen niet worden afgebroken in de topping. Het afbakken zelf duurt eigenlijk zeer kort namelijk circa vijf minuten. Und inszwischen schmöltzt die Käse auch noch dazu. Eh, oeps. Intanto il formaggio fonda. . .
Door de stoom ontstaan er luchtbellen in het deeg, en dat is een zeer goed teken want aan die bellen kun je zien of het juiste deeg is gebruikt.

Als je de oven wilt gebruiken moet je het apparaat 10 tot 15 minuten laten voorverwarmen. Ondertussen prepapeer je de rauwe pizza. Aan het lampje op de oven zie je of de juiste temparatuur is bereikt. Zo ja, dan breng je met de pizzaschep - waar je eerst wat droog meel over hebt gestrooid - de rauwe pizza naar de oven.

Op dat moment moet je heel snel en handig de ovenklep omhoog doen en de pizza van de schep afschudden op de hete overplaat. Geloof me, dat krijg je de eerste paar keren niet goed voor elkaar, dat vereist een bepaalde handigheid en naar mate je meer pizza's gaat bakken hoe makkelijker je het er van afbrengt.
Goed, en dan snel die grote klep weer dicht doen en de tijdschakelaar zetten op 5 minuten.

Na een minuut of drie kun je besluiten om de klep even te openen om met een vork de pizza een kwartslag te draaien voor een gelijkmatiger verhitting.
Als het belletje klinkt kun je gaan kijken of de pizza naar wens is gegaard. Zo niet, dan trek je de stekker er uit maar laat de oven nog even zijn werk doen met de restwarmte.
Maar wacht niet al te lang om de pizza er uit te halen want anders wordt de bodem te hard in plaats van goed krokant.
Een zwarte pizzabodem is slecht voor de maag in verband met gecarboniseerde koolhydraten en vastgeroeste eiwitketens. Eh, of zoiepts.

Als de pizza gaar is dan gebruik je een vork om de pizza op een groot pizzabord over te brengen. Daarna kun je de pizza veilig gaan slachten mits je niet àl te snel alles naar binnen sloekt. Ga daarbij te werk met de pizza-rollator om mooie pizzapunten te snijden.

Pizza mag je uit de hand eten!
Je mag het zelfs daarbij een beetje oprollen. . . om het goddelijke eindproduct in de lengte of juist dwarsgewijs naar binnen te werken. . .

Buon appetito !

« Laatst bewerkt op: 19 april 2018, 16:29:37 door beheerder »

There are no comments for this topic. Do you want to be the first?