Auteur Topic: [toneel] hoorspel: Wartaal voor gevorderden (2019)  (gelezen 44 keer)

20 januari 2022, 02:52:46
gelezen 44 keer

beheerder

• Information
  • Senior
  • Forumbeheerder
    • Bekijk profiel

[TOC] Inhoudsopgave

kbk

Wartaal voor gevorderden

Kabouter Breedkast Kompanjie (2019-2022)

Oorspronkelijk wou ik een avondvullende voorstelling maken met voordracht, audio en video genaamd 'Rode Draadloos'. Van die voorstelling is helemaal nix terecht gekomen maar wel van de teksten en ook van de 1080p-videos (ik had geen energie meer om op de planken te staan en toen was er ook nog eens het voor de cultuur dodelijke pandemietje). Die zijn grotendeels ondergebracht bij YouTube op het kanaal van provoqio. De complete ongecensureerde lijst van videos staat op ArnaudRasing.art/provoqio

Het leek mij handig om van de teksten ook ondertitelde videos te maken maar het is eigenlijk nog veel handiger om ze onder te brengen in deze [Kennisbank].
Het betreft een serie van 6 teksten die ik hardop voorlees en de KBK heeft daar in 2022 audio-teeps van gemaakt; ruw en ongepolijst.

Op deze pagina staat de tweede tekst en dat is wartaal voor gevorderden want het gaat over de postduiven die in staking gaan (2019).
Veel lees- danwel luisterplezier ! (AR, 18 januari 2022)

Wartaal voor gevorderden: de postduivenstaking (audio)

Wartaal voor gevorderden: de postduivenstaking (tekst)

KBK: U luistert naar een uitzending van de Kabouter Breedkast Kompanjie.
KBK: Wij brengen integraal en ongecensureerd een ingezonden stuk 
KBK: door de voorzitter der Ned. Postduivenmelk-Veehouderij.
(...)

Naast onszelf en speciaal voor rijksgecertificeerde postduiven hoeft allemaal niet meer zo nauw. 
Ze zijn het beslagen beu om voor een rotte tomaat en een eitje rond te vliegen die vervelend zoemen. 
En dat heeft gegrondveste redenen. 

De verzwaarde protesten zijn per post aangetekend ter plekke onheils. 
Zie toch eens daar heen. . .  
Tracht het jezelf af te gronden!

(. .)
De brandstoffer en blik plus de gevarenafslag worden neergebouwd en ook de beloning laat veel te meer wensen over.
Daarvan zijn de consequentie met ronduit veel sympathieke onrust met name veroorzaakt 
door trilvaste belastingen en hoognodige radiofrequenties van de alomvertegenwoordigde zendmasten. 

Samen met de gortdroogte, het vervuilende water en de vergiftigde voedselbanken 
voederen de inkomensdrukte verder op tot ondoenbaarheid.

Ondanks de vastzittende CAO-onderhandelingen onder de tafel met niet-suikervrije koffie 
en een glas geitemelkzuur over de pensioenbare leeftijdseisen plus her-nieuwbare indexering 
is de rechtspositie daarmee onverteerbaar onder sterk water komen te bestaan.

Om nog maar stilletjes te verzwijgen over de explosieve arbeids-ongeschiktheidverzekering 
in samenhang met de zorgelijke kostenpremie detonaties.

Niet op 16, 24, 32 of 40, nee, dat ook nog eens 24 op 7 dus overvoltijds zonder ziekte- of zwangerheidsverlof !

Dat is hen allemaal te veel van goedheid en buikrondheid is dan het vervolg. 
Ja, logisch toch ?

(. .)
Persoonlijk zou ik allang de bijl erbij in het hoenderhok hebben gezet of geknuppeld. 
Met een kilootje dynamiet of strooibarende kaas had dat ook alweer niet vermogen, he? 
Maar nee.

Postduiven zijn van oudsheer hele nuttige eetbare dieren 
zonder te weinig vet en met afdoende koolhydraten en kostbare vitamines.
Natuurlijk, dat is algemeen verkend.

Ook bij de postduiven dus en zo, die dan altijd nog de weg proberen door te vliegen binnen afzichtelijke tijd.

Te vergevend. Jammerlijk dan.

Dat neemt niet de weg dat het eindelijk verloopt en dat de moderne koeriersdiensten 
het heft in de voeten van de aarde hebben afgenomen.
Men noemt dat het vooruitgang maar het betreffen een armoedeval en verwoestijning 
op logistieke gronden met veel ongewenst haar met harde zalf erbij.

Dat houdt geen duif tegenwoordig.
Niemand houdt dat volledig.
Ik ook niet zoveel te snel.

Daarom is de gloeiend hete olievlek voorbij onszelf en de breedkoerende duiven wel mooi zo. . .  
Wij kroppen al die teloorgangen niet meer en gaan verhongerd staken met het stokje ervoor !

Basta !

(...)
KBK: U heeft geluisterd naar een uitzending van de KBK.

© 2019/2022 KBK-VHP-AR

legenda:
  ( )   acteur
  (.)   korte pauze
  (..)  pauze
  (...) lange pauze
  { }   publiek

There are no comments for this topic. Do you want to be the first?