Auteur Topic: [dossier] son: Plan van Aanpak - Odeon a/d Waal 2009  (gelezen 133 keer)

10 februari 2022, 02:43:34
gelezen 133 keer

beheerder

  • *****
  • Information
  • Senior
  • Forumbeheerder
  • Berichten: 396
    • Bekijk profiel

[TOC] Inhoudsopgave | Topics Dossiers A-Z
titel
Plan van Aanpak - Odeon a/d Waal 2009
labels
festival, organisatie
download
OadW2009_PvA1.9.pdf (178.93 KB)
auteur
Arnaud Rasing
type
plan van aanpak
publicatie
01-03-2009
locatie
Bemmel, Lingewaard
kenmerk
versie 1.9
status
n.v.t.
toelichting
Deze tekst vormde het originele plan voor het minifestival van Odeon in 2009.
Het festival vond helaas geen doorgang. (AR: Ze kwamen niet over de brug !)
In het onderdeel [drukwerk] staan meerdere ontwerpen met betrekking tot dit evenement.
Natuurlijk de posters en de flyers maar het festival zou eigen geld gaan gebruiken.
De biljetten en de obligaties staan ook bij [drukwerk].
De muntjes van het festival waren O-ringen die in de ijzermenie waren gezet.

Belangrijk om te vermelden is dat Odeon inmiddels ook ter ziele is. (AR: De animo is weg !)
De waarheid is dat door het overlijden van Hugo Oudshoorn in 2007 èn
door het noodgeboren verblijf van Arnaud - want wederom tot binnenlands vluchteling gemaakt - in de Lingewaard (2007-2010)
er een soort van (sub-)cultureel vacuüm werd getrokken waar anderen gretig in zijn gesprongen.


O a/d W 2009
locatie/festivalterrein

poster

flyer

achterkant flyer

briefje 25 munten

achterzijde briefje 25 munten

obligatie 100 euro

achterzijde obligatie 100 euro

Hier staat al het [drukwerk]

filmpje
video Oadw2009 (details)

Odeon aan de Waal (2009)

Plan van Aanpak - versie 1.9

De achterkant van de creditcard-flyer 2009 - tegelijk aankondiging en uitnodiging - zegt het allemaal:

"Het Odeon aan de Waal mini-evenement is een initiatief van Stichting Odeon Nijmegen.
Odeon stelt zich tot doel om de lokale culturele infrastructuur te versterken.
Het Odeon aan de Waal 2009 is een laagdrempelig multi-(sub-)cultureel kleinschalig evenement voor jong en oud. En vooral zeer betaalbaar."


Duidelijker geformuleerd, meer toegespitst op détails en gesplitst naar de factoren die meespelen:
Data
  • Zaterdag 5 en zondag 6 september 2009; dit is slechts 2 dagen na exacte volle maan.
Locatie
  • Altijd aan de rivier de Waal, op een plaats met een groot zandstrand en in de wilde natuur.
  • Tot dit jaar was de locatie het waalstrandje vlakbij het Holl.-Duitse-gemaal; die plek is nu kaal.
  • Dit jaar vindt een waalsprong plaats naar de Defensiedijk in de Lingewaard;
    dat is voor velen een psychische uitdaging, namelijk om over de Waalbrug te gaan en af te slaan naar rechts.
Festivalterrein
  • Portaal: Kassa met garderobe en bewaakte fietsenstalling. Met EHBO-post en WC's.
  • Podium: electrisch versterkt en verlicht met behulp van een generator.
  • Bar: Kraampjes en tenten voor de distibutie van drank. Met aparte tropische cocktailbar.
  • Restaurant: diverse kraampjes en tenten met BBQ maar ook biologisch/vegetarisch eten.
  • Kampvuur: dit jaar voor het eerst in een grote metalen korf; dit is namlijk wettelijk verplicht.
  • Camping: een bewaakte camping voor de mensen die het hele weekeinde willen verblijven.
Formule
  • Het festival vindt plaats in het eerste weekend met voldoende volle maan na de 4-Daagse.
  • Het festival draagt een multi-cultureel karakter en beoogt de sociale cohesie te bevorderen.
  • Het festival wil díe mensen bedienen die niet op vakantie kunnen gaan met name door hun beperkte financiële middelen.
    Laagdrempeligheid zou een van de kenmerken moeten zijn.
  • In potentie kan dit festival worden geprofessionaliseerd en jaarlijks 1 keer worden gehouden en daarbij uitgroeien tot een maximum van 2000 personen.
    De hanteerbaarheid blijft précair.
  • Tot nu toe is nooit een vergunning aangevraagd, voor dit jaar vragen wij om toestemming en volgend jaar vragen wij een vergunning aan.
    De voorbereidingstijd is vanaf dan zeer ruim.
  • Dit jaar wordt er voor het eerst gewerkt met Odeon-munten: 1 munt = 1.000.000 Odeonari.
    Op die manier kunnen we in een klap zeer veel mensen miljonair maken.
Stellingen
  • Odeon aan de Waal is reeds een begrip in Nijmegen n.a.v. de voorgaande afleveringen.
  • Tijdens de 4-daagse zijn er bijna een miljoen mensen in Nijmegen,
    direct na afloop gaat het overgrote deel met vakantie en is de stad zowat verlaten; het culturele aanbod is dan gering.
  • Op dit openlucht-festival mag worden gerookt, alcohol worden genuttigd en worden ge-blow-d.
  • Het gebruik van harddrugs dient te worden ontmoedigd: hier dus zero-tolerance.
    Nadrukkelijk distantiëert de organisatie zich van andere - niet vermelde - genotsmiddelen.
  • Iedereen die meewerkt aan het festival moet er op vooruit gaan; dus ook in financiëel opzicht.
Doelgroepen
  • Studenten uit binnen- en buitenland.
  • Mensen met een uitkering of anderszins met weinig besteedbaar inkomen.
  • Mensen uit de regio en van over de grens (Dld.): Odeon dient tevens euregionaal te denken.
  • Voor jong en oud. En alle huidskleuren zijn zonder onderscheid nadrukkelijk welkom.
  • Personen van uiteenlopende ethniciteit en/of van verschillende sociaal-culturele achtergrond.
  • Vertegenwoordigers van subculturen cq. alternatieve clubs.
  • Mensen uit het volk: volksevertegenwoordigers.
  • Odeonieten: Mensen die reeds op een Odeon a/d Waal aanwezig zijn geweest.
  • Nieuw: vertegenwoordigers van de kraakbeweging, hun geestverwanten en sympathisanten.
  • Nieuw: jongeren uit de Lingewaard.
Deelnemers
  • Organisatie (coördinatie, security, bar-, podium-, en technische crew).
  • Cateraars (BBQ, falafeltent, broodjescorner, satékraam etc., etc.)
  • Musici, DJs, VJs, artiesten, dichters, kunstenaars en performers.
  • 1 tot 2 bekende horeca-vertegenwoordigers, als bijv. café De Overkant en evt. Sprok.
  • Bedrijven die vallen onder de noemer 'culturele onderneming': Kindercircus Anita bijv.
  • Personen of organisaties met een non-profit karakter mogen een kraam opzetten o.i.d.
Campagne
  • Net als voorgaande keren wordt de publiciteitscampagne in een aantal golven gedaan.
  • Er worden posters opgehangen in diverse horeca-lokalen en coffeeshops.
    Daar hangen telkens enkele tientallen af te scheuren credit-card flyers aan.
  • Locaties: alle coffeeshops en horeca als café De Overkant, Extase, Merleyn, Odessa bijv.
  • Eventueel een persbericht naar lokale dag- en weekbladen.
  • Eigenlijk zouden er T-shirts met OadW2009-opdruk moeten komen.
    (Zwarte versies worden dan gedragen door alle medewerkers, deelnemers en vrijwilligers aan het festival,
    anders gekleurde shirts zouden aan de gasten kunnen worden verkocht voor een schappelijke prijs.)
Podium/Expo
  • Musici, bands, zangers, zangeressen staan centraal en krijgen de meeste podiumtijd.
  • Dichters, voordrachtkunstenaars, performers mogen een soort culturele guerrilla houden.
  • DJs en VJs (dansmuziek verzorgd door onze eigen mensen, dus géén sound-system).
  • Schilders en kunstenaars mogen exposeren en ter plekke hun culturele producten verkopen.
  • Ideële instellingen mogen via een informatiekraampje hun zaak bepleiten.
Handhaving
  • Niemand 'van buitenaf' mag in staat worden gesteld het feestje komen te verstoren.
  • Tasjesroof, mobieltjes jatten etc. zal niet meer mogelijk blijken vanwege een optimale security.
  • Odeon streeft er naar om al dit jaar de security professioneel aan te pakken;
    het kostenaspect speelt hier echter geen onbelangrijke rol.
    Eigenlijk dient dit al vanaf nu goed te zijn afgeregeld.
Financiën
  • Er zullen onkosten worden gemaakt voor o.a. aggregaat, brandstof, WCs, huur, security etc.
  • De duizenden munten worden door Odeon zelf ontworpen en geslagen. 1 munt = 50 eurocent.
  • Odeon verzorgt zelf de distributie van blikken bier (2 munten) en fris (1 munt).
    De marges hierop zijn zodanig dat die helpen de onkosten voor het festival te kunnen bestrijden.
  • Er wordt over de inkomsten van omzetmakende deelnemers 10% Odeon-belasting geheven:
    dit is nodig om de mensen die werkzaam zijn bij security, bar, podium etc. te kunnen betalen.
  • Uitbaters hebben nadrukkelijk de mogelijkheid om zelf inkomsten te genereren.
    Een goed voorbeeld is de satékraam: de uitbater koopt voor 50,- voor vlees, saus en brood en verkoopt de porties saté voor 200,- dan resteert,
    na aftrek van de O-belasting, nog altijd 130,- euro.
  • Op de inhoud van de opgestelde donatiepotten voor Odeon geldt een O-belasting met het hoge tarief van 30%.
    Het resterende deel is te beschouwen als fooi voor de medewerkers.
  • SON hoopt tussen de 200 tot 500 euro over te houden; dit is om de stichting echt te starten:
    Odeon schrijft zich in bij de KvK, regelt een BTW-nummer en een bankrekening en is vanaf dat moment een rechtspersoon geworden.
    Odeon kan vanaf dan volstrekt legaal opereren.
Aandachtspunten
  • Er mag absoluut geen glas op het terrein te vinden zijn.
    Er gaat altijd wel glas kapot en dat is niet op te ruimen als het in het zand ligt,
    daarmee een gevaar vormende voor de gasten maar ook voor hen - met name kinderen -
    die na het festival met blote voeten door het zand lopen.
Afloop
  • Twee weken time-out door absolute uitputting. Daarna:
    • Een evaluerende vergadering: wat hebben we wij geleerd en hoe gaan we het beter doen?
    • Nadenken over andere formules, zoals bijvoorbeeld een Odeon met Kerst in O42.
Invulling
  • Organisatie: Arnaud (tevens internet), Don (muntmeester), Pieter, Robin (communicatie).
  • Security: Coördinatie: Reno, Gertjan? (Pangea), Remco? (Merleyn), Yespy? Anis?
  • Kassa: wie?, Garderobe: wie? EHBO: wie? Campingbeheerder: wie? Crèche: wie?
  • Podium: licht- en geluidstechnici: Herman, Davy, Misja?, Arthur. Wie nog meer?
  • Techniek: Niels? René vd Oever? Daniël? Joris, Ted.
  • Podiumcoördinatie en programmering: Wie?, presentator: Mark Toornvliet? (Trianon)
  • DJs: Eli, Robin (Party for Peace), Menno, Drywood, Ilona, Arshad, Michael J. Wie meer?
  • Muziek: kampvuurmuziek met Tom Roush (Iowa, USA) via peer-2-peer netwerkverbinding op het scherm,
    Max (gitaar), Joost? (sax), Maarten en Hammi? (mondharmonika), Mouché? (gitaar), Gilbert Camara? (djembé, doundoum),
    Anneke Zuurveen? (dwarsfluit), Lieke? (jazzzangeres), Paul? (gitaar), Jonas? (bas), Ellis Springs? (gitaar, manager is Kelly).
  • Hoofdact: Scotch the Band.
  • Zaterdag en zondag: 2 uur session met Augusto and friends (Music for Peace).
  • Zaterdag: Adlib?
  • Zondag: Mouché? La Manouche?
  • Dichters: Menno, wie nog meer?
  • (Kinder-)verhalenverteller: wie?
  • Performers: Davy, Don H.,  Arnaud (Vox Humana Prod.).
  • Sfeermakers: Bruno? Eby?
  • Bar: Coördinatie: WimBoot? Crew: Alex (ex-Remedy), Randy, Basileo?
  • Tropische cocktailbar: Margreet en Lonneke?
  • Restaurant: Satékraam: Tony, BBQ: Pieter en de Oudshoornen?
  • Broodjescorner: Nolpi?, Randy?, Veg.keuken: Janneke SdB? Falafeltent: wie?
  • Expositie: schilderijen Nadia van Dam, schilder Alexis Pors? Pol-Pop-art and design: Don.
  • Culturele ondernemers: Kindercircus Anita? Willem? (AstroAct), Maaike? (Madam Ikaema).
  • Kraampjes: SON, Pangea?, Bataforum?, St. Gast?, IVN?, Elmar (TransitionTowns-Nijmegen)
  • Kampvuur en houtaanvoer en alternatieve BBQ: kraakbeweging? Sjaak, Jeroen en Joris?
  • Tafelvoetbalkast(-en): Theo?
  • Sjouwers, roadies: Rolo en Ronny (Doornenburg)?
  • Vrijwilligers, schoonmakers en opruimers: wie offert zich op?
  • Campagneteam: Melody? Nadia? Wanida? (The Three Degrees).
Website
  • De welkomstpagina OadW2009 (is op dit moment voor 90% klaar).
  • Inschrijving gaat via het forum; gasten, artiesten en deelnemers maken zich lid van het forum en
    plaatsen een topic met hun naam, wat ze willen gaan doen (gast, bar, catering etc.) en
    ook wat ze meestal drinken en eventueel hun voorkeur voor bijvoorbeeld vegetarisch eten.
    Daar kan de organisatie dan rekening mee houden bij de inkoop.
  • Forum OadW2009 klapt pas open na inloggen als lid.
  • Mensen zonder email-adres kunnen van Odeon gratis een email-account krijgen.
  • Rond eind augustus komt er een mailing met uitnodiging en nieuwsbrief naar circa 800 pers.
  • Op 1 augustus volgt dan weer een directe mailing ter herinnering.
  • Foto-reportages van gasten en deelnemers worden gepubliceerd bij 'Albums'.
  • In het gastenboek kunnen mensen hun reacties optekenen.

Suggesties, aanvullingen, verbeteringen, kritiek, taalkundige correcties etc. zijn nadrukkelijk welkom.

Arnaud Rasing, coördinator en eindverantwoordelijke
Stichting Odeon Nijmegen (SON i.o.)



There are no comments for this topic. Do you want to be the first?