Auteur Topic: [tekst] hoorspel: Bartalk 1,2,3 (2005,2006)  (gelezen 305 keer)

5 april 2018, 01:19:48
gelezen 305 keer

beheerder

• Information
  • Senior
  • Forumbeheerder
    • Bekijk profiel

[TOC] Inhoudsopgave | Topics Teksten A-Z
titel
bartalk-1-2-3
labels
EU, referendum, Nijmegen, Donjon, politiek
onderwerp
Bartalking
type
hoorspel
publicatie
tijdvak 2005-2006
oorsprong
internetkrant, text-O-zine Le Pantheon van Odeon
kenmerk
uitgaansleven, volkse opinie
toelichting
Café De Overkant bestaat niet meer.

Bartalking

Bartalk 1

Gepubliceerd op 22-05-2005, 698x gelezen

Het volgende denkbeeldige gesprek in café de Overkant werd opgevangen op een denkbeeldige maandag in mei. Achter de bar staat Cornelis en aan de andere kant van de bar, volgens velen tevens de beste kant, zitten Anton (shag, bier, soc-dem.), Ernst (sigaar, bril, wijn, lib.) en Barry (cola, soc.) te genieten van de ontspannen sfeer.

C: Gaan jullie straks stemmen?
B: Straks? Hoeso? Waarveur dan?
E: Op woensdag 1 juni 2005 wordt in Nederland het referendum gehouden over de grondwet van Europa. 
   De uitslag van de stemming is een advies aan de Tweede Kamer. Ik stem voor, natuurlijk.
B: Git toch weg! Bekiek het effe! Van Europa hebben we de laatste jaren last van. 
   Kiek maar naar die dure Euro: de euri, zo noem ik hem. Ik stem tegen. Ook natuurlijk.
A: Barry heeft gelijk, de euro is voor de meeste Nederlanders geen voordeel. 
   Ik ga tegen de grondwet stemmen niet zozeer vanwege die dure euro 
   maar omdat ik vind dat de ontwikkelingen in Europa veel te snel gaan.
C: Inderdaad, dat kun je wel stellen!
B: Hoeveel sien het er nu? Ik ben de tel een bietje kwiet geraakt.
A: Sinds kort met Polen en Tsjechië erbij. En met Turkije onderhandelen ze nu.
E: Op dit moment bestaat de Europese Unie uit zo'n twintigtal staten, oorspronkelijk waren het er maar zes: 
   de Zes van de EEG. Uitbreiding van de Unie is wenselijk om iedereen binnen die Europese paraplu 
   dezelfde rechten en plichten te geven. 
   Daar zorgt die Grondwet juist voor. Die Grondwet is een puik staaltje vakwerk.
B: Git toch de politiek in, Ernst! Dat denkt toch geen miens! Kiek. . .
A: (onderbreekt B.) Als wij die Grondwet aannemen dan worden wij een federatie.
E: Juist, de Verenigde Staten van Europa. Aardige vondst. Leuke club.
A: Maar willen we dat eigenlijk wel, moet het daar al zo snel naar toe dan?
B: Ik dacht van nie!
E: So what, federatie, is meneer Anton bang om soevereiniteit aan Europa te verliezen soms, 
   denkt hij dat hij europese federalisering kan tegenhouden soms?
B: Op jou ga ik niet stemmen, Ernst. Weet je waarom?
C: Omdat ie teveel uit zijn nek lult.
E: Pardon!
A: Rustig maar jongens, we hoeven geen burgeroorlog te beginnen
B: Kiek, Ernst, je doet nu precies wat ze in Den Haag ook al jaren lopen te doen, 
   namelijk een hoop afstand maken tussen de burgers en de politiek.
A: Barry heeft hier zeker een punt. Het Haagse establishment moet op de schop.
B: Op de schup, sul je bedoelen.
A: Bovendien moet die hele partijpolitiek hervormd worden. Daar hebben we nu last van.
E: Christelijk-gereformeerd zeker?
C: Nu wel normaal doen, Ernst, anders schenk ik niet meer in.
E: Ach, al dat geklaag over de Haagse politiek hoor ik al jaren aan. 
   Volgens mij valt het allemaal wel mee. 
   We hebben gewoon last van een behoorlijke depressie.
C: Depressie? Recessie zul je bedoelen.
E: (rood hoofd) Eh, ja.
B: Nee, repressie, ja. Daarom stem ik niet veur.
E: Ik blijf bij mijn standpunt, ik stem voor, da's ook nog eens beter voor het milieu.
B: Het milieu zal mien een biet wezen. Ik vind de miensen belangrijker, sorry heur.
A: Ik zie het verlies van macht aan Europa op dit moment niet zo hangen. Ik stem 'nee'.
E: Tsss. Durf ook eens te zeggen hoeveel voordeel we hebben van 'Europa'.
A+B+C: Ja, ja, leg dat maar uit aan de mensen, al die voordelen van de euro.
A: Toen mochten wij er niet over stemmen. Over die Euro. Nou, nu krijgen ze alsnog een duw.
B: Gif die lui in Den Haag een hele flinke duw, kom, met z'n allen tegenstemmen tegen die hap!
E: Ik geef het op. Met jullie kun je niet discussiëren.
C: En jij krijgt nix meer te drinken tot aan het referendum,
E: Als minderheid teken ik bezwaar aan tegen die maatregel!
B: Lust je van mien wat te drinken?
E: Een droge witte, graag.
B: Cornelis, gif Ernst een wijntje van mien.
C: Die Ernst denkt dat ie onder mijn Europese boycot kan uitkomen?
A: Cornelis, rustig aan, je weet dat Ernst altijd een grote dorst heeft. Schenk hem toch in.
C: Nou vooruit. Santjes!
E: Bedankt, Anton, voor je sociale instelling, jongeman. Bedankt, Barry, voor je solidariteit.
A+B+C: Ernst, git toch de politiek in!
E: Ok, ok, als jullie dat zo graag willen dan zal ik daarover nadenken.
A+B+C: NNNEEEEE!

Bartalk 2

Gepubliceerd op 14-07-2005, 759x gelezen

Het volgende denkbeeldige gesprek in café de Overkant werd opgevangen op een denkbeeldige dinsdag in juli. Achter de bar staat Cornelis en aan de andere kant van de bar zitten -alweer- Anton (shag, bier, soc-dem.), Ernst (sigaar, bril, wijn, lib.) en Barry (cola, soc.) te genieten van de prettige sfeer.

C: Wat denken jullie over het afstemmen van de Europese Grondwet?
B: Ik ben so hartstikke trots op ons, echt weur. Ik riep daarveur al dat het volk er niks van moet hebben.
E: Nou, nou, ik kan dat nou niet bepaaldelijk beamen, Barry, per slot van rekening is er nu crisis in Europa.
A: En terecht. Hadden ze maar beter moeten opletten en niet moeten denken dat het volk dom is.
B: Echt wel: die lui in Den Haag doen nu net of er helemaal niks aan de hand is. Dat ken natuurlijk nie.
C: Volgens mij kunnen ze de uitslag moeilijk accepteren omdat het betekent dat Balkenende op moet stappen.
E: Pardon. Het betrof een referendum over de toekomst van Europa en niet het afstemmen van Balkenende.
B: Oh ja? Nou, volgens mien wil jij het ook niet begrijpen.
A: Het huidige Haagse politieke establishment wil op het pluche blijven zitten, maar ze knijpen hem wel.
C: Denken jullie dat er een nieuwe politieke partij moet komen?
B: Echt wel.
A: Ik zie om mij heen dat de sociale voorzieningen naar de knoppen worden geholpen en dat er een immense druk 
   ligt op onze samenleving, vooral aan de onderkant. Mensen met een uitkering worden vreselijk gepest.
B: Echt wel, maar daarnaast ook bestolen. Neem nou het UWV, hè, die sijn me een partijtje bezig. . . .
C: Breek me de bek niet los, Barry, mijn eigen oom zit nu na 5 jaar procederen nu eindelijk in de WAO. 
   Maar wat heeft die niet allemaal over zich heen gekregen: van die hele WAO is hij alleen maar zieker geworden.
B: Maar Cornelis, se doen het erom. Misbruik van beroepsrecht, korten, rekken, sieken en seiken. Bah!
A: Ik zou willen beweren dat Nederland zelf ziek is.
E: Pardon, laten we wel wezen, ons sociaal stelsel is toch niet meer te betalen?
A: Nou Ernst, ik denk van wel, het is een kwestie van de juiste prioriteiten kennen.
E: Wat bedoel je precies?
A: Ik zie dat de inkomens- en werkverdeling niet goed is en effectief leidt tot een klassenmaatschappij.
   De mensen die moeten werken worden ziek van de stress en de reorganisaties en de werkloze mensen worden ziek 
   van de armoede en de repressieve regelgeving, hun waardigheid is enorm aangetast.
E: Daar beweer je nogal wat. Maar ik zie wel in dat steeds meer mensen maatschappelijk worden uitgesloten.
B: De miensen sijn niet echt vrij door al die reure regeltjes.
C: Volgens mij is er zelfs sprake van klassenjustitie. 
   Alleen als je veel geld hebt kun je juridisch overal je kont onderuit draaien, 
   per slot van rekening kun je dan pas de beste advocaten krijgen. En dat scheelt veel.
B: Een vriend van mien is failliet gegaan omdat ie geen goede advocaat had, echt weur.
A: Als er een nieuwe partij komt dan moet die de belangen gaan behartigen van alle werklozen, van het MKB 
   - de feitelijke economische motor van Nederland -, alle boeren en vissers, alle gepensioneerden en AOW-ers, 
   alle chronisch zieken en eigenlijk voor alle Nederlanders. Een waarachtige brede volkspartij die 
   het huidige establishment vervangt.  Een partij ook, die stáát voor een degelijke en betrouwbare overheid.
E: Zo, zo, dat is nogal wat.
A: Plus zorg draagt voor wijzigingen in de grondwet waardoor de gekozen burgemeester, 
   maar nog belangrijker, de gekozen premier mogelijk worden. 
   Dat is pas echte bestuurlijke vernieuwing. No kidding.
B: So'n nieuwe partij moet dan wel goed sijn voor de miensen en niet als de LPF lopen kloten.
C: Natuurlijk, want anders komen wij nooit uit deze crisis.
B: So heeft Pim het niet gewild, seg ik altijd maar weer.
A: Dat denk ik nou ook. De heer Fortuin vormde een echte bedreiging voor het establishment, vandaar.
E: Ik ben benieuwd of wij ooit te weten komen wie echt verantwoordelijk waren voor de moord op Pim.
B: Volgens mien had ie nooit moeten seggen dat ie die dure JSF nie wou.
A: En zeer zeker niet de kostbare 'tekentafeloptie'.
C: Ik verdenk een raar kliekje rond de koningin ervan, weet je dat?
E: Tjonge, tjonge, daar zeg je nogal wat. Ik ben toe aan een wijntje, zeg jongens, willen jullie ook wat drinken?
A: Lekker!
B: Graag, ik krieg altied een droge muil als het over politiek gaat.
E: Ja, vreemd eigenlijk.
C: Komt eraan. . .

Bartalk 3

Gepubliceerd op 04-03-2006, 647x gelezen

Het volgende denkbeeldige gesprek in café de Overkant werd opgevangen op een denkbeeldige dinsdag in februari. Achter de bar staat Cornelis en aan de andere kant van de bar zitten -alweer- Anton (shag, bier, soc-dem.), Ernst (sigaar, bril, wijn, lib.) en Barry (cola, soc.) stilletjes te genieten van de luidruchtige sfeer.

C: Zijn jullie nog van plan te gaan stemmen?
B: Stemmen? Waarveur? Of beter gezegd, weur tegen?
E: Nou, nou, daar gaan we weer. Barry, op 7 maart worden de Gemeenteraadsverkiezingen gehouden.
A: Je hebt toch al wel de stempassen van de Gemeente Nijmegen toegestuurd gekregen, of niet Barry?
C: Niet éen maar twee; een voor lokaal bestuur en de ander over het referendum over de herbouw van de Donjon.
B: Ja, ik heb inderdaad twee reure keurten gekregen met van die geinige holo-holo-graphische opdruk.
E: Die Barry vindt het altijd leuk om zich voor de domme te houden, die grapjas.
B: Niet ouwehoeren met mij, hè!
E: (Voorzichtig) Rustig maar, Barry, wat mij betreft hoef jij niet te stemmen.
C: Ernst, jij bent ook een grapjas, je hoopt natuurlijk dat die linkse Barry helemaal niet gaat stemmen.
E: (Betrapt) Eigenlijk wel, over het algemeen is het volk niet politiek onderlegd, naar mijn overtuiging.
A: Ernst, Ernst, Ernst. Wat je nu zegt vind ik heel ernstig. Jij verklaart het volk dom en onwetend.
C: Ja, Ernst, dat mag je niet doen. De mensen hebben vanaf hun achtiende het zwaar bevochten stemrecht.
B: Bovendien mag je de miensen niet onderschatten of wegdrukken.
E: Ok, nou goed, dan nemen we nu de proef op de som. Wie zaten er de afgelopen vier jaar in de lokale coalitie?
B: GroenLinks, de SP en de PvdA. In 2002 werd GroenLinks in Nijmegen de grootste partij.
A: Ok dan, Barry, go ahead!
B: En de SP nam voor het eerst verantwoordelijkheid en leverde zelfs een nieuwe wethouder: voor de wijken!
C: Zo, zo, die Barry, hè.
B: Alleen in Nijmegen is . . . (valt stil want er komt een bloedmooie meid binnen: Katja (sigaret, Chanel, moezel, soc-lib.)
A, B, C, E: (vallen allen stil als Katja aan de bar komt zitten en zoetgevoosd en stralend om een moezeltje vraagt)
K: Hallo heren, wat zijn jullie stil, stoor ik soms?
A, B, C, E: Neeeeeee, heeelemaaal niet!
K: Mmmmm, waren de heren weer bezig met een politiek debatje?
B: Ik mos se net uitlegge hoe de politiek in Nimwegen er uut siet!
K: Zo, Barry, dat kun je aan jou wel toevertrouwen, als lid van de SP, of niet?
B: Hoe wit je dat? Sie ik er soms so naar uut dan? Of sit je gewoon te vissen?
K: Te vissen. En nog raak ook. Mijn vrouwelijke intuïtie laat mij nooit in de steek.
E: Oh, is dat zo? Op welke partij denk je dan dat ik ga stemmen?
K: Op de VVD.
E: (Perplex) Eh, ok.
B: Nee nie ok, ik mot niet sien dat se hier een college krijgen met de VVD erin, asjeblief seg.
C: Nee, liever niet, dat zou de sfeer in de stad verslechteren. De VVD lult tegenwoordig links maar doet nog steeds rechts.
A: Weest niet bevreesd, de huidige coalitie zal worden voortgezet. Met dit verschil dat de PvdA de grootste partij wordt.
E: Dat is inderdaad te verwachten als je afgaat op de landelijke trend; het CDA valt terug, de PvdA wordt weer de grootste.
B: De politieke barometer laat zien dat op dit moment zelfs een landelijke coalitie van GL, SP en PvdA een kamermeerderheid heeft.
K: Op dit moment wel, maar de Tweede Kamer-verkiezingen laten nog een jaar op zich wachten. Er kan ondertussen nog veel gebeuren.
C: Bedoel je, Katja, dat we niet al te optimistisch moeten zijn?
K: Hoe bedoel je?
A: Cornelis bedoelt dat hij hoopt op een wisseling van de wacht in Den Haag; een land-slide naar links!
E: Kunnen wij ons nu beperken tot Nijmegen? Komt de Donjon er nou wel of niet?
B: Ach, die Donjon, veur mien hoeft het nie so. Reken maar op veel Nimweegs Genuil over die toren de komende jaren.
K: Toch hoop ik stellig dat die Donjon er komt. Ik ben verzot op Nijmegen geraakt na mijn studie rechten en vind 
   dat Nijmegen veel meer zou kunnen doen aan city-promoting en profilering als oudste stad van Nederland.
E: Bovendien is het goed voor het tourisme en de nieuwe sky-line, als visitekaartje van Nijmegen, zou een aanwinst zijn.
C: Ik weet het zo net nog niet. De Valkhof is een heilige plek, je hebt er altijd leuke Affaires en die zouden dan verdwijnen.
A: Ja en nee, als de Donjon al wordt herbouwd dan neemt die volgens de voorstanders niet meer dan 1,2 % van het park in beslag. 
   In 2005 is gebleken dat de Valkhofaffaire prima door kan gaan naast die provisionele toren van staal en doek.
B: Spreek je moerstaal, pro-pro-vi-vi-sio-n-n-neel? Bedoel je voorlopig? Seg dat dan!
A: Ok, anders gezegd, het een hoeft het ander niet te bijten. Kwestie van inschikken.
C: Die Donjon is in 1796 afgebroken naar aanleiding van het overwaaien van de principes van de Franse Revolutie. 
   En dan nu, gaan wij, zogenaamd als linkse stad, hèt symbool van feodalisme bij uitstek in ere herstellen? 
   Toch wel een beetje vreemd om terug te willen grijpen naar een oud gebouw na 200 jaar.
B: Nou je het so seg Cornelis, je heb geliek; veur mien helemaal een reden om tegen te sijn.
A: De Romeinen waren ook bezetters en onderdrukkers en toch is vorig jaar de Naald op Kelfkensbos teruggeplaatst, na 2000 jaar.
E: Precies, we moeten niet zo benauwd zijn voor die toren. Heus, die komt er toch wel.
B: Mooi nie.
E: Mooi wel.
C: Jongens, rustig aan.
K: (Hoofdschuddend) Mannen!
A: Dimmen Katja, anders bied ik je nu geen moezeltje aan!
K: (Leep) Ach schatje, toe nou, ik plaag maar een beetje.
A: Nou vooruit. Cornelis, doe een rondje. (Pauzeert even en vervolgt met:)
A: Zo'n lokaal referendum levert steevast een afwijzing op; in 9 van de 10 gevallen is het 'Nee'.
C: (Tapt en schenkt en verzucht) En wat dat niet kost!
A, B, E, K: (Allen indachtig de horecaprijzen sinds de invoering van de euro) Nou! Wat het allemaal niet kost!
C: (Zet de drankjes voor en vervolgt) Proost, dames en heren, op onze prachtige stad!
A, B, C, E, K: Proost, op Nijmegen!
A: Ach, Cornelis, wat is de schade?
C: Da's dan bij elkaar 12,50 euri.
A: (Inwendig vloekend) Da's dan niet zo mooi; ik heb nog maar een briefje van 10 euro over.
B: Gift niks, je kriegt van mien wel wat erbij.
A: Dank je wel, Barry, voor je solidariteit.
E: Oh jee, daar gaan we weer.
K: (Genietend, nipt aan haar glas, steekt een chiq peukje op, knippert subtiel met de wimpers) Merci, Anton.
A: (Klapt dicht en krijgt een rode biet) Eh, Katja, eh, toch!
C: (Alert en bemoederend) By the way; de condoom-automaat hangt op de WC.
B: (Ondeugend) Zowel D66 als GroenLinks hebben in de campagnes condooms uitgedeeld. 
   Die van GroenLinks hadden de slogan 'GroenLinks zit er bovenop!'.
A, B, C, E, K: (Barsten uit, gierend van het lachen) Ha, ha, ha-a, ho, ho, ho-o, hi, hi, hi-i.
E: (Valt van zijn kruk en het gebulder wordt nog sterker) Laat me niet lachen!

There are no comments for this topic. Do you want to be the first?