Auteur Topic: [recept] italiaans: Salsa alla bolognese  (gelezen 68 keer)

5 februari 2022, 08:49:19
gelezen 68 keer

beheerder

• Information
  • Senior
  • Forumbeheerder
    • Bekijk profiel

[TOC] Inhoudsopgave

Kabouters zijn gulzige eters van pasta met bolognesesaus. Hoe maken ze die?

Salsa alla bolognese

Deze saus is machtig lekker en niet eens zo heel erg moelijk om te maken.

Italianen maken van het gehakt eerst balletjes met stukjes pijnboompit bijvoorbeeld: polpetti.
Ook zeer lekker maar hier gaat het anders.

In een koekepan worden de groenten en het gehakt gegaard en in een grote pan wordt de saus op basis van een roux gemaakt waarna alles uit de koekepan in de saus kan glijden.

Ingrediënten
Bijna alle ingrediënten komen bij de Jumbo vandaan:

• 350 ml pot runderfond, huismerk Jumbo
  • 700 ml fles gezeefde tomaten, merk Petti
  • 1 pond slagersgehakt of anders mager rundergehakt
  • 40 gr roomboter en 50 gr meel voor de roux
  • zout, gemalen peper, chilipoeder, cayennepeper, thijm, basilicum
  • 2 eetlepels olijfolie, 2-3 grote uien, 2 teentjes knoflook, 2 rode pepers
  • zoetstof: 1 eetlepel honing
  • [eventueel 1 rode paprika en/of 1 wortel]
  • [tikje frans: met herbes de provence en rode wijn bij het gehakt]
  • parmezaanse kaas
Bereiding
Snijd de uien, de knoflook en de rode pepers klein.
Fruit de uien in olijfolie tot ze glazig worden en voeg de knoflook en de pepers toe.
Daarna kan het gehakt er bij met iets zout en alle kruiden en specerijen. Het gehakt moet rul zijn en verkleuren toe diepbruin.
[Nu kun je de smaak van het gerecht een paar honderd kilometer noordwestelijk laten opschuiven door provencaalse kruiden toe te voegen en dan af te blussen met een half glas rode wijn. Maar doe er dan ook een heel klein beetje salie bij.]
Zet het vuur onder de koekepan laag en laat het gehakt en de groenten op smaak komen (miyoteren: de kruiden geven hun smaak af).

Normaliter maak je roux op basis van een gelijk aantal grammen boter en meel.
Toch geef ik er de voorkeur aan om iets meer meel toe te voegen hetgeen de binding bevordert.
Maak de roux door de boter te laten smelten in de grote pan en voeg dan het meel toe waarbij telkens driftig wordt geroerd met de spatel.
Nu kan er beetje bij beetje de runderfond in gedaan worden; blijf roeren voor een egale saus.
Als de fond geheel is toegevoegd en de saus egaal geelbruin is dan kunnen de gezeefde tomaten er bij; blijf constant roeren voor een egale saus.

Zet het vuur onder de koekepan uit en doe het gehakt bij de saus en ook de honing; blijf roeren.
Het vuur onder de grote pan moet laag staan tijdens het laten prutttelen van de saus gedurende minimaal 30 minuten.
Persoonlijk geef ik de voorkeur aan 60 minuten prutteltijd waarbij wel telkens goed moet worden geroerd om de bodem niet te laten aankoeken.
Halverwege proeven of de saus nog wat bijsturing vergt; de saus moet lekker pittig zijn maar ook een tikkeltje zoet.

Ondertussen is de pasta gaar gekookt en kan de saus naar de eettafel: buon appetito !
Pasta
Welke pasta is lekker bij de bolognese saus? Mijn voorkeur is als volgt:

1. DeCecco spaghettini no.11 (Albert Heijn, circa 2,20 euro per 500 gram): blijft altijd stevig, lekkere bite
  2. Molisana spaghetti no.15 (COOP, circa 1,90 per 500 gram): met meer dikte dus meer oppervlak voor de saus
  3. Rummo spaghetti no.3 (Jumbo, circa 2,00 per 500 gram): wordt net ietsje te zacht
  4. [Maar soms maak ik er mijn eigen pasta bij.]

Kaas
Dit gerecht leent zich bij uitstek voor - verse dus zelfgeraspte - pittige parmezaanse kaas.
Nou hebben winkels als Jumbo, AH/Delhaize en de COOP/Plus goede parmigiano reggiano maar die zijn prijzig.
Tegenwoordig heeft de Aldi ook parmezaanse kaas die èn lekker is èn lekker goedkoop is.
Daarnaast heeft de Lidl ook goede parmezaanse kaas.

There are no comments for this topic. Do you want to be the first?