Auteur Topic: [topic] techniek: Marmereffect 1 - theorie  (gelezen 372 keer)

19 juli 2020, 08:02:38
gelezen 372 keer

beheerder

  • *****
  • Information
  • Senior
  • Forumbeheerder
  • Berichten: 396
    • Bekijk profiel

[TOC] Inhoudsopgave

Marmereffect

Marmereffect in hout 1 - de theorie

Schilders met de graad van gezel of meester weten hoe je met verf een marmereffect kunt verkrijgen. Dat gebeurt met speciale technieken.
Maar marmeren kan ook met ingelegd hout. Dat geeft een fraai en klassiek effect.


De grote truc is het maken van een basispasta die makkelijk craquelleert. Het opzettelijk laten barsten van de plamuur levert breuklijnen op.
De basispasta bestaat uit een mix van acryl-plamuur, marmer-slijp en het neutrale pigment «Aarde van Vicenza».
Voor een goede hechting tussen hout en vulmiddel is het aan te bevelen om eerst een laagje gesso (gips) aan te brengen.
De breuklijnen en gaten kunnen worden opgevuld met de dezelfde basispasta maar dan aangevuld met een ander pigment.

Het proces van vullen, drogen en laten barsten en weer opnieuw vullen met ander gekleurde pasta kan een aantal keren worden herhaald.

Het blijft altijd een verrassing wat het eindresultaat betreft maar toch is het mogelijk de barsten iets te manipuleren.
Dat kan namelijk met de hete luchtstroom van een electrische föhn. Ook met een mesje kunnen marmer-aders worden aangebracht.

proefplank 1 : De allereerste
Het was mij ooit opgevallen dat bepaalde vulmiddelen zeer makkelijk craquelleren, met name die op acrylbasis.
Bij een van die projecten waren er zoveel barsten in te zien dat ik het toen onwenselijk en weinig fraai vond.
Maar, later dacht ik 'Hé, dat zou ik ook juist kunnen gebruken om een speciaal effect te verkrijgen !'.

Rechts staat een foto van de eerste voorzichtige poging om een marmer-effect te verkrijgen.

Dit plankje is met matte acryl-lak afgewerkt.

proefplank 2 : Met 3 pignenten
Hiernaast staat een foto van de tweede proefplank.

Duidelijk zijn de 3 basispasta's telkens afgewisseld en in omgekeerde volgorde toegepast.

De witte puntjes in het 'zwarte marmer' zijn uitgeharde gipskorrels.

Dit plankje is met hoogglans alkyd jachtlak afgewerkt.

proefplank 3 : Nog meer pigmenten
Wat gebeurt er als nog meer pigmenten worden gebruikt? Blijven de kleuren overeind?

Rechts staat een foto van het testresultaat: het is dus mogelijk.

Het plankje is met matte acryl-lak afgewerkt.

proefplank 4 : Marmer met bonte kleurstelling
Hiernaast staat een foto met daarop duidelijk zichtbaar hoe fraai de verschillende marmersoorten kunnen worden verkregen.
voorbeeld 1 : Puzzle
Bij dit werkstuk is niet alleen een marmer-effect toegepast maar ook nog eens een patroon aangebracht in het gemarmerde vulmiddel.

Een gele rechthoek loopt namelijk dwars door alle marmer-gebieden heen.


Details: [plank] Puzzle

voorbeeld 2 : Tabula panem
De broodplank rechts is ingelegd met marmer-techniek en toont een regenboog-kleurstelling.

De plank is afgelakt in een zeer harde transparante hoogglans alkyd-lak (Frencken Diaglass).


Details: [plank] Tabula panem

Nota bene

  • Bovenstaande ongepatenteerde werkwijze voor het marmer-effect is in 2017 bedacht door Arnaud de Verfkabouter zelve.
  • Hoe natter de basispasta des te groter zijn de scheuren, barsten en gaten.
  • Door een beetje acryl-lak toe te voegen aan de basispasta wordt de hechting en de uiteindelijke stevigheid vergroot.
« Laatst bewerkt op: 5 januari 2021, 16:17:24 door beheerder »


There are no comments for this topic. Do you want to be the first?